بررسی ارتباط ميان رضايت شويی و هوش همسران
فرمت فایل دانلودی: .rarفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 180
حجم فایل: 427 کیلوبایت
نوع فایل word
قابل ویرایش 180 صفحه
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط میان رضایت شویی وهوش همسران صورت گرفته است. طرح پژوهش از نوع پس رویدادی بود واز طریق نمونهگیری در دسترس، 60نفر زن وشوهر (30زوج ) انتخاب شدند .ابراز پژوهش شامل پرسشنامه 47سوالی رضایت شویی Enrich وماتریسهای پیشرونده ریون بود.فرضیه تحقیق با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،در سطح اطمینان 99%دو فرضیه تحقیق یكی مبنی بر رابطه بین رضایت شویی وهوش مردان ودیگری مبنی بر رابطه رضایت شویی وهوش ن رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد. دو فرضیه تحقیق بعدی با استفاده از روش t استودنت مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه ،هردو در سطح اطمینان 99%رد وفرض صفر مورد قبول واقع شد واین نتایج حاصل شد،بین رضایت شویی مردان ون وهمچنین بین هوش مردان ون تفاوت معناداری وجود ندارد.
مقدمه:
پیامبر اكرم (ص) فرمودند:هیچ چیز نزد خدا محبوبتر از خانه ای كه به ازدواج آباد شود نیست و هیچ چیز نزد خدا منفورتر از آشیانهای كه در اسلام بوسیله طلاق از هم بپاشد نیست(مشكینی، 1359 ، ص182).
همسرگزینی، ازدواج، تشكیل خانواده، فرزند و تربیت او همه مراحلی از امتحان بزرگ الهی است كه یكی پس از دیگری از راه میرسند و آدمی باكوله بار معرفت و اختیار، چنگ در ریسمان توكل الهی میزند تا به اوج قلههای پر غرور تكامل قدم نهد و خود را بر كشد ، تا در نهایت راههای پر پیچ و خم زندگی مقام والای (و رضوان من الله اكبر )را احراز نماید. ادارة زندگی مشترك و تدبیر نیكوی خانواده، همچون سایر امور نیازمند دانش كافی،دل اگاهی و بصیرت است. موفقیت در این حوزه،مجاهدت و سعی وافر میطلبد ،تا بتواند بارقههای هدایت الهی را به سوی خود جذب كند،خانواده متعادل،یكی از آرمانهای تشكیل زندگی و آرزوی برتر هر زوج جوانی است (شرفی ،1377،ص 14).
شویی و تاسیس زندگی مشترك خانوادگی یك خواسته طبیعی است. كه غرائزش در وجود انسانها نهاده شدهاست و این خود یكی از نعمتهای بزرگ الهی است (امینی،1363،ص 3).
یكی از انگیزههای زیبا و متعالی بشر ،گرایش او به تشكیل خانواده و داشتن فرزند است . زندگی خانوادكی بشر صددرصد طبیعی است .به این معنی كه آفرینش انسان به گونهای است كه او را به طور فطری و طبیعی به سوی تشكیل كانون خانوادگی و داشتن فرزند سوق میدهد . شواهد تاریخی نشان میدهد كه انسان در تمام طول تاریخ،زندگی خانوادگی داشته است (سادات ،1377،ص 17).
اندیشمندانی كه تاریخ را از سر بصیرت مطالعه كردهاند بر این باورند كه در طول تاریخ هیچ رسم و قانونی به اندازه همسر گزینی و تشكیل خانواده اهمیت نداشته است . علـت این حقیقت آن است كه ازدواج یك امر نوعی است نه شخصی. یعنی هدف آن بقاوپرورش واستمرار نوع بشر است (سادات ،1377، ص 18).
پس از تشكیل خانواده زن و مرد از روی عشق و محبت در خدمت یكدیگر در میآیند و هر یك خود را وقف آسایش و راحتی دیگری میكند . در مرحلة بعد، این دو در خدمت پرورش و رفاه فرزندان قرار میگبرند وبه این ترتیب از حصار تنگ خودخواهی تنها برای خود كاركردن و جز خود كسی را ندیدن ، تا حدی خارج میشوند ، عواطف و ویژگیهای روحی آنها با قرار گرفتن در محدودة این پیوند صیقل میخورد و جز خود ، دغدغة كس دیگری نیز در درون آنها بوجود میآید . این تمرین مناسبی برای مبارزه با خودبینی و خودخواهی است كه اولین شرط رشد و كمال آدمی به حساب میآید . بسیاری از نیازهای اساسی انسان در خانواده تأمین میشود : نیاز زیستی و غریزی به جنس مخالف ، نیاز به محبت ، عاطفه ، نیاز به داشتن فرزند و0000 (سادات ، 1377، ص 19 ) .
امروزه اختلال در نظام مقدس خانواده و بیاعتنایی به اصول ضروری و ارزشهای آن است كه پایه های اصلی خود زمین را به تباهی كشیده و دوران معاصر را به نام (بیگانگی انسان از انسان ) كه به بیماری غیر قابل علاج (بیگانگی انسان از خویشتن ) منتهی گشته است ، سزاوار نمودهاست . توقع یك جامعة صالح و مجتمع قابل تفسیر با (حیات اجتماعی معقول) بدون اصلاح نظام خانواده كاملاً بیجا و خلاف حقیقت است (انصاریان ، 1377 ، ص 3 ) .
در جامعة ما اهمیت آشنایی با و ظایف و حقوق همسران و راه و رسم زندگی شویی آنچنان كه باید برای همگان روشن نشده و آموزش قبل از ازدواج جایگاه لازم خود را نیافته است . لازم است زوجین قبل از تشكیل خانواده با شركت در كلاسهای آموزشی ویژه ، با مطالعه كتابهای مفید و كسب اطلاعات از افراد صاحبنظر ، آگاهیهای لازم را كسب كنند . با این گونه آموزشهای اولیه میتوان از بروز بسیاری از مشكلات در خانوادهها پیشگیری كرد (سادات ، 1377 ، ص 42 ) .
طلاق كاخ سعادت زوجین را ویران میكند و برای فرزندان محنت و رنج پدید میآورد . سرنوشت كودك تیره میشود و او از هر یتیمی ، یتیم تر میشود . امكان اینكه زوجین خود پس از طلاق به راحتی برسند ، بسیار كم است . خلاصه آنكه كودك بیشاز پدر و مادر قربانی حادثه طلاق است و بر عقل چنین والدینی كه فقط به فكر خویشند و فرزند را فراموش میكنند باید شك كرد (قائمی ، 1368 ، ص 254 ) .
از نگاه نافذ امام علی (ع) مؤمن كسی است كه علیرغم قلبی غمگین ، چهرهای پرنشاط دارد و این بهترین میزان و ضابطه برای ارزیابی لیاقت زن یا شوهر در زندگی مشترك است. برای تعادل در زندگی ، باید چون چشمه از درون جوشید و خرمی و زیبایی آفرید و به دیگران مسرت حیات عرضه نمود . باید دستی از آستین همت بیرون آورد و گرد و غبار افسردگی را از چهرهها (به ویژه همسر) زدود و گل لبخند را بر لبان آنان ، رویاند (شرفی ، 1377 ، ص 108 ) .
دانلود سرای دانشجویی زندگی ,تشكیل ,شویی ,خانواده ,انسان ,بررسی ,رضایت شویی ,تشكیل خانواده ,زندگی مشترك ,بررسی ارتباط ,فرضیه تحقیق ,ميان رضايت شويی منبع
درباره این سایت